Suvremene građevine sve više se okreću funkcionalnosti i učinkovitosti, zbog čega je opeka idealan odabir, a tu i je činjenica da se opeka idealno uklapa u prirodan okoliš.
Suvremene građevine sve više se okreću funkcionalnosti i učinkovitosti, zbog čega je opeka idealan odabir, a tu i je činjenica da se opeka idealno uklapa u prirodan okoliš.
Opeka nastala uz nova saznanja moderne tehnologije izrade građevinskog materijala zadovoljava sve uvjete suvremene gradnje uz onaj vrlo bitan estetski moment. Ona je materijal koji nudi niz mogućnosti korištenja, kreativnost i zadovoljavanje potreba suvremenog stanovanja.
Zbog svojih mnogobrojnih kvaliteta opeka doživljava veliki povratak u građevinarstvo. Osim što osvaja svojom dugotrajnošću, sve veći broj arhitekata odabir je zbog brojnosti oblika i boja u kojima dolazi. Zahvaljujući tome sve češće nailazimo na zgrade koje nas vizualno osvajaju na prvu i koje doista izgledaju revolucionarno dobro, u rangu malih arhitektonskih remek-djela.
Materijali koje koristi suvremena gradnja, uključujući opeku, fasadnu opeku i crijep, sve su zanimljivijih tekstura, oblika i veličina te nude brojne mogućnosti kreativnog korištenja s ciljem stvaranja nove budućnosti na tradicionalnim materijalima bez povratka u prošlost. Osim noviteta u proizvodnji samog materijala, novost kod opeke je drukčiji i inovativan način spajanja prilikom gradnje različitih objekata. Izbjegavanjem tradicionalnih načina dobiva se potpuno nov i neočekivan izgled fasade.
Kako bi pokazali koliko uzbudljiva i iznimna moderna arhitektura može biti ako koristi opeku, Wienerberger je 2004. godine pokrenuo Brick Award za najbolja arhitektonska rješenja od opeke. Cilj je nagraditi arhitekte koji u gradnji i obnovi objekata koriste opeku ili crijep na potpuno nov način, ali važni su i kreativnost, kvaliteta i osvjetljenje.
Krajnji cilj nagrade je potaknuti izgradnju sve održivijih i energetski učinkovitijih objekata koji će zadovoljiti potrebe suvremenog stanovanja i stvoriti temelje za budućnost gradnje. Upravo su se održivost i uklapanje u prirodnu okolinu pokazali kao glavni predmet interesa prijavljenih radova. Brick Award dodjeljuje se svake dvije godine, a o pobjednicima odlučuje stručan žiri sastavljen od cijenjenih arhitekata, ali i bivših dobitnika nagrade. Kako se na natječaje prijavljuje sve veći broj arhitekata, izbor postaje sve teži i uzbudljiviji. Nakon prvih prijava odabire se finalnih 50 radova koji ulaze u izbor za nagradu.
Svaki natječaj podrazumijeva nekoliko kategorija u koje se kandidati mogu prijaviti, a bitno je da je objekt dovršen nekoliko godina prije početka natječaja. Iako natjecanje organizira Wienerberger, Brick Award je nezavisna nagrada i korištenje Wienerbergerovih materijala nije kriterij za sudjelovanje u natječaju. Svaki od sudionika dobiva svoje mjesto u posebnoj monografiji “Brick book”. Brick Award je međunarodnog karaktera i prijave dolaze iz cijelog svijeta, a nagrade su dosad odlazile u Belgiju, Tajland, Španjolsku, Finsku, Vijetnam, Brazil, pa čak i u Hrvatsku. Svi nagrađeni objekti obuhvaćali su i stambene i nestambene građevinske objekte uz širok raspon korištenih materijala, boja i oblika.
Prije četiri godine jedan od dobitnika bio je domaći arhitektonski studio Rusan arhitektura. Osvojili su Posebnu nagradu za svoju Kuću svjetla izgrađenu u Puli za tvrtku Lumenart. Sama zgrada zadovoljava sve potrebe kompanije, a vanjski izgled ne prati stroga pravila, već je u funkciji svjetla koje je njezin glavni stanovnik.
Cigla se pokazala kao idealan materijal zbog njezine prilagodljivosti ovom neobičnom dizajnu, a osim nje korišteni su i drugi materijali koji su doprinijeli originalnosti izgleda. Svojom trodimenzionalnošću zgrada omogućuje igru svjetla i sjene, čime se dodatno naglašava kompleksnost izgradnje.
Kvaliteta hrvatske arhitekture se unazad 20-ak godina počela primjetno dizati. To je povezano s državnim projektom poticane stanogradnje. Postala je vidljivija i u našim medijima i na međunarodnom planu. Taj napredak i danas traje, sve je bolje. Svatko tko se tek upoznaje sa stanjem naše arhitekture ostaje ugodno iznenađen. “Tamo negdje na kraju Europe” ipak postoji zemlja zanimljive suvremene arhitekture!
Djelomično ima. I to se odmah prepoznaje kao posebna vrijednost. Osobno mislim da bi tim putem trebalo ići. I tridesetih godina prošlog stoljeća najzanimljivija i najkvalitetnija djela bila su ona koja su prepoznatljivom izričaju međunarodno važne arhitekture moderne dodavala i elemente tradicije. Ne pukim prepisivanjem ili adiranjem, nego kreativnom nadogradnjom.
Sve je više investitora koji vide vrijednost u modernoj arhitekturi, koji su spremni biti suvremeni i zajedno sa svojim arhitektima istraživati nove mogućnosti. Kvalitetna današnja hrvatska arhitektura teži prepoznatljivosti, vlastitom identitetu, zadovoljenju prostornih zahtjeva, unapređenju slike društva...
Opeka je vječni materijal. Čovjek bi možda očekivao da se tu nema što novoga reći, ali neprestano uočavamo da su moguća nova dostignuća, nova sjajna ostvarenja. I bez obzira na kulturu pojedinog prostora i načina kako se stvara opeka, za što se koristi i što se njome ostvaruje, opeka je materijal koji uvijek može biti suvremen i inovativan u svojem izričaju. Opeka je prirodan materijal i time sama po sebi garantira zdrav i “zeleni” pristup građenju.
Ponajprije sredstvo pomoću kojega ostvarujem svoje konstrukcije, a potom, još važnije, sredstvo kojim nastojim defi pojavnost, atmosferu svojih projekata. Opeka je materijal kojim se može izuzetno mnogo postići. Niz je mojih projekata u kojima se vidi to moje nastojanje.
Mislim da ta svijest nije dosegla zadovoljavajuću razinu. Još uvijek je to u domeni, usudio bih se reći, pomodnosti. Ali stvari se kreću, postaje jasno da se time moramo baviti. Isto tako, zaista moramo voditi računa o tome da se time ne bavimo samo zato jer se to sada “nosi”.
Glineni materijali se koriste tisućljećima i ne vidim razloga da to ikada prestane. Čovjek je sve svjesniji nenadomjestive važnosti prirode, očuvanja okoliša, a upotreba glinenog materijala je idealna u borbi za opstanak našeg planeta i prirodnost našeg življenja.